Köp!
Är de här för att stanna nu?
Teaterarvets akilleshäl

Det finns något skevt i vårt teaterarv. Det ser ut som att det i historien endast har funnits män som skrivit bra dramatik. Samtidigt som det för 100 år sedan fanns kvinnor vars pjäser sattes upp på Sveriges största scener och rönte stora framgångar. Men de senaste åren har flera av dessa pjäser satts upp på nytt - och många har förvånats över deras aktualitet.

Är de här för att stanna nu? är en idé- och diskussionsbok om de projekt runt om i landet som utforskat och återupptäckt äldre dramatik skriven av kvinnor. Dramatik som många gånger handlar om hur det är att vara kvinna, ur en kvinnas perspektiv. En blick som ofta saknas i de stora klassikerna.

Mer daterade än en del av Strindbergs eller Ibsens ofta spelade verk är dessa pjäser inte. Däremot tycks de mig mer konstruktiva för nutidspubliken. ... När kvinnoemancipationen, världens största befrielserörelse, finns med som positiv kraft blir riktningen naturligt en annan. Mot större frihet.
Amelie Björck, GP maj 2008

Är de här för att stanna nu? innehåller dokumentation av föreställningarna med fakta och föreställningsbilder, men berättar också om feministiska strategier i skrivandet, om hur kanon fungerat som en uteslutande princip och vikten av att syna våra föreställningar om vad som är bra och dålig teater. Medverkande är bland andra litteraturprofessor Anna Williams, litteraturprofessor Ebba Witt-Brattström, kritiker Ingegärd Waaranperä, regissör Jenny Andreasson, dramatiker Malin Axelsson och teater- och genusvetare Åsa Sarachu.

Projekten som uppmärksammar äldre dramatik skriven av kvinnor har pågått på flera teatrar i landet mellan 2006 och 2009, däribland Spets (ett samarbete mellan Östgötateatern, Riksteatern och Örebro Länsteater), Modärna kvinnor på Stockholms Stadsteater samt Dramatens läsningar och uppsättning av Final. Är de här för att stanna nu? är ett samarbete mellan Rosenlarv förlag, Östgötateatern och Riksteatern. Huvudredaktör för boken är Åsa Sarachu, tidigare projektansvarig för Modärna kvinnor.

Pressröster:

Är de här för att stanna nu? är en grundlig dokumentation av projekten. Det är en bok där flera personliga röster varvas med substantiell forskning och där begrepp som kanon och kvalitet problematiseras genom genusglasögonen.
Anna Hedelius, Teatertidningen nr 3 2010

Det är inte problemet att folk läser klassiker igen. Det är snarare tvärtom. Det har dröjt alldeles för länge att läsa dem. Det är dags att rocka loss till tonerna av både Leffler och Marx!
Tiina Rosenberg, Arbetaren (länk)

Jämfört med för tio, tjugo, femtio år sedan har litteraturhistorien kompletterats betydligt. ... Mycket återstår, inte minst genomslaget i konservativa kurser i litteraturvetenskap och i skolans läroböcker. Är de här för att stanna nu? är i alla fall ett lustfyllt steg på vägen.
Dagens bok (länk)

Den är ett viktigt historiskt dokument ... som inte bara berättar om olika uppnådda resultat, utan också om de processer och frågeställningar som föregått dem.
Rita Paqvalén, Ny tid (länk)

Här presenteras tankar och drivkrafter på ett lättsamt och läsvärt sätt. Vi får många exempel på hur kreativa och vidsynta entusiaster kan kanalisera sin välbefogade ilska till konstruktiva projekt och mycket bra teater.
BTJ-häftet

Ny vår för Leffler
ETC (länk)

[Är de här för att stanna nu?]
Omslag: Joanna Hellgren
Klicka här för högupplöst bild
KÖP BOKEN DIREKT: